Dag 4: Praag en.... Zon!! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Maaike B. - WaarBenJij.nu Dag 4: Praag en.... Zon!! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Maaike B. - WaarBenJij.nu

Dag 4: Praag en.... Zon!!

Blijf op de hoogte en volg Maaike

27 Juli 2017 | Tsjechische Republiek, Praag

Zo vandaag al weer onze 4de dag. Ik kan niet geloven dat de tijd al zo snel gaat. Morgen alweer vrijdag! - Even tussen door-

We hebben een kleine change of plans. We hebben besloten niet naar Budapest te gaan. Best wel jammer maar de camping waar we heen gaan Italië is best wel druk en zaterdag en zondag hebben we de meeste kans op een plekje. Het is zonde om voor één dag maar naar Budapest te gaan en daarvoor dus +500km te rijden. Ook al wilden beiden hier wel echt heel erg graag heen. We komen er nog wel een keer hebben we afgesproken. We gaan in ieder geval richting te echte warme zon.

Zo, en nu op naar de orde van de dag. Ik werd vanochtend weer wakker rond een uur of half 6. Het was al licht buiten en het miezerde. Even druit, even plassen. Godverdomme, hield die klote regen dan nooit op?! Arie zag al weer helemaal een doem-scenario op komen van een compleet nat gebeuren. We gingen maar weer slapen en hoopte op beter weer. Om 9u werd ik weer wakker. Het was droog. Jeej!! Ik ging eruit en begon maar met alles opruimen en drogen. Het grondzeil lag vol met water, maar het was droog. Na 20min begon daar ook een zonnetje te schijnen! Wow, is er nog zoiets als een zon?! Ik wilde Arie wakker maken met die geweldige nieuws. De zon schijnt!! Arie blij, Maaike blij, iedereen blij. Binnen mum van tijd was ook alles droog en het zonnetje deed goed z'n best. Pffttt, meteen bloed heet. We konden wel eindelijk lekker voor onze tent ontbijten. Lekker buiten. We bakten een eitje en ik zette koffie. Die koffie uit die percolator is best wel sterk, hahaha. We hadden het hele zeefje vol gedaan. Eerder hadden we er minder in gedaan maar toen werd het een slappe bak. Arie blij, koffie in de ochtend. Top. Daarna gingen we alles maar weer opruimen. Nadat we alles hadden netjes gemaakt namen we een lekkere douche en kletsen we nog wat met de mensen naast ons. Ze komen ook uit Nederland (Schagen) en zijn denk rond de 70. Ze hebben een mooie grote camper. Ze vertelden dat ze heel Tsjechië gaan door rijden met dat ding van hun. En dan het liefste niet over de snelweg. Pffttt, met zo een grote bus rijden zou denk ik niks voor mij zijn. Of wel, maar dan als bijrijder, ghehe. Maar door de bergen rijden. Blegh. Ik vind het nog altijd niks. Arie heeft geen problemen mee, maar die zit toch altijd een beetje geknepen billen. Weetje nog mam (en pap) dat ik altijd vet misselijk werd? En dat ik het altijd helemaal niks vond die scherpe bochten enzo? Nouja, dat is dus nog steeds zo, haha. Maar goed, we gingen vandaag dus naar Het centrum van Praag. Het was zo eenvoudig met de tram die praktisch naast onze camping stopt. Het was denk ik zo een 20min en dan was je in het het centrum! Openbaar vervoer is hier geloof ik best wel goed geregeld zelfs 's nachts kan je eenvoudig overal komen. Het enige is dat je wel goed moet opletten want van de taal en de letters begrijp ik geen ene hout. We wilden een paar dingen zeker zien, de Katherdraal, het Kasteel en Charles Bridge. En natuurlijk het prachtige uitzicht vanaf 'de top van Praag-centrum'. We lopen rond en het is lekker weer. We eten even wat ergens en beginnen dan aan 'de klim'. En geloof me, dat is een behoorlijke klim. Halverwege stoppen we even om te kijken naar het uitzicht en hoe hoog we al zitten. Ik kijk over het randje en word een beetje week in mn benen. Snel doorlopen, moet meteen denken aan wout, die vind het ook altijd zo leuk als ik bij O&O over de galerij naar beneden kijk.. Het is allemaal zo berg en heuvel-achtig hier ik vind het echt geweldig. Het uitzicht is zo mooi. Al die oude gebouwen met koperen groen uitgeslagen daken en stenen die helemaal verkleurd zijn. Dan omringd met kleine gebouwtjes met wit/beige pleister muren en rode dakpannen en als opvulling heel veel groen. Ergens heeft het wel wat weg van Italië ofzo. Ik denk dat dat komt omdat het allemaal rooms-katholiek is. Aron vraagt me wat de hoofd-religie is hier. Ik raadpleeg google en ik had gelijk. Je ziet het gewoon al aan de bouwstijl en alles. Ik vind het leuk om onderweg wat te lezen over de van alles over de geschiedenis maar word daardoor wel een beetje afgeleid. Ondanks dat de stad heeeeeel anders is dan Amsterdam doet het me er toch op een of andere manier een beetje aan denken. Denk dat het komt door het hoge toeristen gehalte. Je ziet hier letterlijk alle mensen van heel de wereld en behoorlijk wat Nederlanders ook. Op een of andere manier had ik dat toch niet verwacht. Berlijn ja, Amsterdam ja, plekken waar ook veel allochtonen wonen enzo. Maar op een of andere manier hier niet. En weinig moderne gebouwen in het centrum. Maar goed, na bijna 8km hebben te gelopen krijgen we wel een beetje trek. We denken er nog heel even aan om naar het restaurant met het treintje te gaan (daar brengt een treintje je eten en drinken naar je toe) maar nee, we kiezen iets anders. We hobbelen nog wat door de stad alvorens een plekje te vinden wat er best hip uitziet. Aron kiest voor een steak en ik voor gegrilde zalm. Het smaakt ons goed. Er zitten lekkere gegrilde groenten bij en het is gezellig. De jongen die er werkt kletst nog een tijdje met ons. Twee maanden terug was ie nog in Amsterdam vertelde hij. Hij vond de trappen in de gebouwen voor erg opvallend, mega stijl. Ja, klopt. Ben ik vaak genoeg vanaf gedonderd, haha. Er zit ook een soort slagerij/kaas/noten/olijven-bar bij waar je wat kan kopen. We besluiten een lekker stukje kaas en een gedroogde worst te kopen voor later om wat te snacken. We kopen extra stinkende kaas, omnom. Het ruikt echt letterlijk naar zweetsok. Vind ik lekker en Arie ook. We lopen langzaam aan terug naar de tramhalte en kopen nog wat biertjes onderweg. Ergens waar je niet kan pinnen... Hebben we toch Kronen, jeej! Haha! Al snel zijn we weer terug bij de camping. We spelen nog wat potjes alven, eten onze kaas op, nemen wat plakjes worst en drinken wat biertjes. Nu typ ik het verhaal en denk aan de lange reis die we morgen nog moeten maken. Ik heb er wel zin in, maar vind het ook jammer dat we niet naar Budapest gaan al zie ik ook uit naar lekker dikzakken in de zon. Heerlijk.
Weltrusten en tot morgen!

  • 28 Juli 2017 - 08:58

    Oma.:

    Goedemorgen. Kinderen. We hebben genoten van je verslag. Maar hier schijnt de zon ook !!.Goed plan om naar de zon te gaan .Maar Maaike. ...we waren ooit in Duitsland wij gingen met jullie wandelen en gingen ook een aardige hoogte op .Opa zei nou Maaike dit is wel een kuitenbijter.maar jij zei ....makkie man .
    Daar kon opa het mee doen. Ja als je op vakantie bent en je hebt het naar je zin dan vliegen de dagen voorbij Vandaag komen Mama en Wouter hier. eten .Ik probeer iets lekkers te maken. We beginnen met meloen en ham Daarna rijst met sambal boontjes en een sate schnitzel. Jummie jummie toch.???
    Dus nu bsch.doen Lieve kinderen geniet op naar de zon.O.O.XXX

  • 28 Juli 2017 - 09:09

    Augustinus:

    Praag en dan het centrum in het bijzonder is een mooie stad.
    Ik had soms het gevoel alsof ik door een sprookjesstad liep.
    Het hotel waar wij verbleven had Jugendstil-achtige kenmerken herinner ik me.
    Verder moest ik die dagen vaak denken aan Jan Palach.
    Een student die zichzelf als protest tegen de inval van de russen - Tsjecho-Slowakije wilde zich vrijmaken uit het Warschau-pact - in 1968 of '69 in brand stak.
    De beelden daarvan maakte een enorme indruk op mij.
    In Vietnam hadden boeddhistische monniken dat ook al eens eerder gedaan.
    En die beelden had ik ook wel eens op t.v. gezien.
    Maar in Europa, in Tsjecho-Slowakije. Zò dichtbij.
    Een tsjechische jongen van 18 jaar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Reisje naar de US and A

Actief sinds 16 Maart 2017
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 97092

Voorgaande reizen:

24 Juli 2017 - 06 Augustus 2017

Roadtripping door Europa!

16 Maart 2017 - 16 April 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: